Ny blogg och nybakade lussekatter

Jag satt och funderade, och tänkte att det skulle va roligt att göra en egen blogg.
Och nu när jag har Eya i mitt liv, så finns det mycket mer att berätta om.
Mitt liv va himla tråkigt innan jag fick Eya haha.
I dag har jag bakat lussekatter, som blev himla goda. Har en granne under mig som är en riktigt snäll tant, så jag gick ner till henne och gav henne några nybakade bullar . Hon blev så glad så hon nästan börja gråta. Tycker lite synd om henne, då hon berätta att hennes man gått bort och att hennes barn bor långt i från henne.
Eya är så snäll och så lugn gråter knappt vilket är himla skönt.
I dag är det fredag, och vi ska kanske till ikea och köpa gardinerna, till lägenheten vi flyttat in i.
Receptet till Lussekatterna har ni här.

Ingredienser

ca 35 st

50 g jäst
100 g Svenskt smör från Arla
5 dl mjölk
250 g Arla Kesellakvarg
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Garnering:
russin

Pensling:
1 ägg

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till max 37°. Häll det över jästen. Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta degen smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela den i 35 bitar och baka ut enkla lussekatter. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Garnera med russin. Låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-8 min. Låt svalna på galler.


Ingredienser  50 g jäst   100 g Svenskt smör från Arla   5 dl mjölk   250 g Arla Köket® Kesella kvarg   2 påsar saffran, 1 g   1 1/2 dl socker   1/2 tsk salt   ca 17 dl vetemjöl     Garnering:   russin     Pensling:   1 ägg  Gör så här  Smula jästen i en bunke.  Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till max 37°.  Häll det över jästen.  Tillsätt övriga ingredienser.  Arbeta degen smidig.  Låt jäsa under bakduk ca 30 min.  Sätt ugnen på 225°.  Ta upp degen på mjölad arbetsbänk.  Dela den i 35 bitar och baka ut enkla lussekatter.  Lägg på plåtar med bakplåtspapper.  Garnera med russin.  Låt jäsa ca 20 min.  Pensla med uppvispat ägg.  Grädda i mitten av ugnen 5-8 min.  Låt svalna på galler. Du kan även baka våra goda:Lussebullar med fullkorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0